Forumindex Svenska Vinodlare Forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper  DigestsDigests   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Nya vinsorter
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Vinodling Sorter
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TommyS

Registreringsdatum: 14 oktober 2007

InläggPostat: sön maj 16, 2010 10:51    Rubrik: Nya vinsorter Svara med citat

Hej!

Alnarp inviterade medlemmar i FSV den 11/5 till en dag där Volker Jörger skulle lära ut saker kring odling och ha en föreläsning om de vinsorter som man tagit fram genom åren på Freiburg Weinbauinstitut. Jag var där och det var en omtumlande dag och det tar förmodligen några dagar/veckor innan allt har sorterats i huvudet.
Volker är mycket kunnig och otroligt entusiastisk. Han lät oss prova 23 st viner både från institutets egen vinproduktion och närliggande vingårdar som är knutna till institutet som är gjorda på de olika druvor som ”marknadsföres” av institutet. Det var 10 st sorter.

Vi kunde ännu en gång konstatera att Solaris står sig mycket bra konkurrens både med deras egna hybrider och rent allmänt, men det fanns fler guldkorn.

Nu är smak en väldigt personlig värdering, men det finns 1 st grön druva som föll mig i smaken, den heter Souvigner gris (färdig 1983), och enligt Volker så skulle den vara helt utmärkt för ”svenskt” klimat. Den är enligt honom ca 3 veckor senare än Solaris.
Sedan fanns det 2 st blå druvor som var bra. Baron och Carbernet Cortis. Dessa skulle, enligt min smak, kunna vara komplement till Rondo.
Dessa sorter finns inte på Jordbruksverkets lista ( om det nu finns någon sådan gällande).

Är det någon, här i Sverige, som odlar Souvigner gris och har erfarenheter?

Användarens profil Skicka personligt meddelande [ Dold ]
TommyS

InläggPostat: ons maj 19, 2010 18:27    Rubrik: Souvigner gris Svara med citat

Jag är förvånad!

Är det verkligen ingen, i hela Sverige, som har något att säga om Souvigner gris?

Percy Månsson

Registreringsdatum: 28 augusti 2005

InläggPostat: mån nov 21, 2011 10:53    Rubrik: Tommys frågor om Souvignier Gris Svara med citat

Hej Tommy !
Det är länge sedan du ställde frågan om Souvignier Gris som också heter FR 392-83.

När vi var nere i Freiburg i våras och på olika vingårdar fick smaka de olika PIWI-sorterna så blev jag väldigt intresserad av både Souvignier Gris och Muscaris. Båda dessa sorter bör ha stora förutsättningar att fungera i Skåne. Dessutom ger dom i Baden-Virtenberg helt underbara viner.

Jag har försökt att beställa plantor av dessa för leverans våren 2012. Ännu vet jag inte om det lyckas. Antes plantskola menade att dessa var reserverade för den tyska marknaden. I år har jag tagit kontakt med det Tyska vininstitutet i Freiburg så får vi höra vad de säger. Jag vet ju att Joerger Volker är väldigt intresserad av den svenska marknaden.

TommyS

InläggPostat: mån nov 21, 2011 15:48    Rubrik: Nya sorter Svara med citat

Hej Percy!

Kul att du också fått upp ögon och smaklökar för Souvignier gris.

Murre fixade 45 st plantor till mig i våras (beställda hösten 2010). Jag satte dem den 13/5-11, vilket kan ses på www.gullyckevin.se

De har tagit sig alla 45, även om de inte har vuxit sig speciellt kraftiga. Vi får se hur de klarar vintern, och hur de tar sig nästa år så kanske det kan bli några smakbara druvor 2013.

Souvignier gris är en korsning mellan Cabernet Sauvignon x Bronner och druvorna lär ha färg mitt emellan grön och blå (sett på bild). Man kan kanske göra rosevin med full maceration av dem?
Det vin vi smakade i Alnarp var vitt.

Hälsningar från NordostSkåne

Dornfelder

Registreringsdatum: 21 november 2006

InläggPostat: ons nov 23, 2011 00:02    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag har beställt en annan sort för testodling som jag fått fått rekommenderad av engelsk odlare som heter Villaris. Vet inte om denna härstammar från Freiburg. Är det någon som testat denna tidigare i Sverige?

Dornfelder

Registreringsdatum: 21 november 2006

InläggPostat: ons nov 23, 2011 00:11    Rubrik: Svara med citat

Hej igen!

Just det jag kom på att Villaris kommer från Geilweilerhof och inte Freiburg. Slår ut sent och mognar tidigt enl. uppgift.

Svein

Registreringsdatum: 18 oktober 2008

InläggPostat: ons nov 23, 2011 00:12    Rubrik: Svara med citat

Hei,

Flott at noen har fått øynene opp for Souvignier gris. Dette er en interspesifikk krysset sort, en hybrid utviklet i Tyskland 1983.

Souvignier gris vil trolig ikke trives på friland i Norge, men hos der i Skåne - der kan den gå seg til. Trolig ikke på rotstokk SO4, men RGM.

Når det gjelder rotstokker så er vi jo alle prisgitt hva som planteleverandøren kan tilby. Det blir feil.

Det finnes ingen universell rotstokk - SO4 har 24 mutanter - hva er hva?

I Norge er det anskaffet rotstokker av RGM og Manitoba 37 og 64, rene V. riparia rotstokker som induserer lav vekst i edelsorten, er resistent mot vinlus og nematoder, men lite kalktolerant. Verdens beste viner lages på rotstokker av V. riparia. Nå er jo ikke RGM en tysk rotstokk og kanskje vi må se litt mot Frankrike for å få tak i den.
Norge er ikke medlem av EU - kun av EÖS, trolig kan vi derfor levere rotstokker til Sverige. Rolling Eyes

mvh
Svein

TommyS

InläggPostat: tor nov 24, 2011 09:46    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Varför skulle SO4 inte fungera i Sverige, och varför skulle RGM vara bättre?

Anders Norberg

Registreringsdatum: 10 januari 2007

InläggPostat: tor nov 24, 2011 15:02    Rubrik: Nya vinsorter Svara med citat

Hej Tommy

Vi har själva provat många a de nya sorterna från Freiburg och har fallit för Johanniter som är en grön druva, den ger inte riktigt lika fruktiga viner som Solaris, vilket vi tycker är en fördel och mognar några veckor senare. Vi har beställt 160 stockar till 2012

Till överst på sidan
Svein

InläggPostat: fre nov 25, 2011 07:29    Rubrik: Svara med citat

Hei Tommy,

Som sagt, så må vi her i Skandinavia oftest ta den rotstokken vi blir tilbudt. Tyskerne er svært flinke i sin markedsføring, både av sine rotstokker og sine PIWI's (interspesifikke kryssede sorter/hybrider) - og det er jo fint.

Det tar omlag 7 -9 år før en edelsort og en rotstokk tilpasser seg hverandre og jorden rotstokken vokser i - ja så lang tid tar det. Men allikevel kort tid sett i Vitikulturell sammenheng.

Allerede har sikkert mange merket seg den utolig sterke vegetative veksten som f.eks SO4 på Solaris gir. Hva er egentlig hensikten med det - Det gir en feil Ravazindeks, og vinbonden har vel ikke som mål å bli leverandør av kvist til opptenningsved. Behov for kalking pga. magnesiummangel, det vil man sikkert også kunne forvente.

Det diskuteres så fillene fyker om SO4 - i Oregon velger man den bort - i Kina har man krysset inn V.riparia - i Frankrike gir den for stor veg.vekst osv.

Hvis du har svært kalkrik jord, da kan du glemme RGM eller andre V.riparia-rotstokker.

Jeg har jobbet med å kartlegge rotstokker, og hvilke erfaringer som finnes - nå i tre års tid. Det er nok mye vi bør lære oss om rotstokker - og ikke ta alt planteleverandøren sier helt bokstavelig. Markedsføring vet du - det er en kunst i seg selv .

Mvh Svein

TommyS

InläggPostat: lör nov 26, 2011 13:19    Rubrik: Svara med citat

Hej Svein!

Jag fick inte riktigt svar på varför den ena eller den andra rotsorten är bättre eller sämre för Sverige, men jag förstår att du inte tycker om tysk marknadsföring eller kanske marknadsföring i sig.

Att SO4 ger en större tillväxt än andra rotsorter ser jag inte som en nackdel för Svenskt klimat. Vad skulle en mindre ha för fördel?

Det är till syvende och sist vad vi får för egenskap i druvan som ger vinet, och Murre har på sin kalkrika jord nere i Klagshamn bevisat att det går att göra internationellt gångbart vin på Solaris med sin Interkardinal. Hur många av hans rotstockar som är SO4 får Murre själv svara på.
Min egen erfarenhet är inte så lång men jag har inte noterat någon märkbar skillnad på tillväxt av mina Solaris som både är på SO4 och rotäkta sticklingar från Murre, och vinet står sig bra i konkurrens.

Jag tror att vägen för att få fram en eller flera bra rotstockar för Sveriges skiftande förhållande bör gå med bra kontakt med Freiburg. Den håller på att upprättas.

Mina Souvignier gris har rotstock 5BB
Bara inom Skåne har vi flera olika geologiska förutsättningar som kanske kräver att vi har olika rotstockar.

Gällande marknadsföring så är jag mycket välbekant med sådan, och vill i stället kalla det kommunikation.

Hälsningar från NordostSkåne.

Svein

InläggPostat: mån nov 28, 2011 00:32    Rubrik: Svara med citat

Hei Tommy!

Selvfølgelig har du rett Tommy!

Som nordmann skal man ha nok ydmykhet her på forumet til at en svensk vinodlare alltid skal få det siste ordet, og at han har rett.

Som skandinavisk vinbonde har jeg bare om lag 25 års erfaring, mens min kones slekt har mange hundre års erfaring innen Vitivinkultur.

Jeg beklager derfor at du oppfattet det slik som at jeg blandet sammen tysk markedsføring og svensk kommunikasjon.

Nå blir det siste ordet ditt.

Med en vennlig hilsen
Svein

TommyS

InläggPostat: mån nov 28, 2011 16:52    Rubrik: Svara med citat

Hej Svein!

Tolka mig rätt.

Jag är också ödmjuk inför den stora vinvärlden och de som företräder den, även om min penna ibland kan verka lite vass och jag är absolut inte ute efter ”rätt eller fel”.

Med bästa hälsningar

Stig H

Registreringsdatum: 02 augusti 2008

InläggPostat: mån nov 28, 2011 19:47    Rubrik: Svara med citat

Hej,
SO4 har för nordliga förhållanden för dålig köldhärdighet. 5BB som Volker Jörger rekommenderade lär vara än mindre köldtålig och ger för kraftig växt, vilket innebär risk/sannolikhet att veden inte mognar av optimalt. Fråga Murre, det var den första som frös bort hos honom. Själv planterar jag oavsett rotstock alltid med ympen under jord för att den ska få egna rötter. Då är den också bättre skyddad mot köld.

Souvignier gris och Muscaris lär mogna samtidigt med Weissburgunder och Grauburgunder (Pinot Gris). Gäller dock i Tyskland och är ingen garanti för att för att det är samma här utan måste provas praktiskt. Både Weissburgunder och Grauburgunder går dock att få mogna efter vägg i mellersta Sverige.

Håller helt med om tyskarnas marknadsföring. Det var en hel del märkligheter som sades vid seminariet med Volker Jörger i Kristianstad i början på augusti. Att man kan göra bra vin på sorterna i Baden är det ingen som misstror. Men därifrån är det långt att påstå att vi nog kan göra ett liknande bra vin här i norden. Det hade varit mer relevant för jämförelse om man fått tag på viner på druvorna från Danmark där man redan odlar några av dem. Vilka mognadsgrader man uppnått där ville man emellertid inte prata om.

Vad gäller rotstockar är det inte heller säkert, eller t.o.m. mindre troligt, att det som gäller i Tyskland gäller här. Det är ett stort område att utforska. Peter Hemstad ansvarig för druvförädlings programmet vid University of Minnesota, där man också bedriver förädlingsverksamhet och forskning på rotstockar, menade vid VitiNord i Montreal att man har rotstockar som presterar bättre än t.ex. många härdiga rotstockar man använder i Kina. Därifrån kan vi säkert lära något.

Svein, intressant det du säger om rotstockar och dina undersökningar i ämnet. Nyfiken på vilka är de världs bästa viner som växer på riparia rotstock?

Cabernet Cortis tror jag blir en självklar ersättare (med någon sort till) till Rondo, vilken jag aldrig riktigt har gillat. Rondo är kanske mer en vitvins- (rosé) än rödvinsdruva. Även om Cortis ska vara något senare så går den bättre och har klarat vintrarna bättre här hos mig. Får man upp mognaden över 85 Oechsle så ger den riktigt cab’iga, tuggiga tanniner. Riktigt rödvin med stuk ! Förvisso med gröna toner vid lägre mognad men utan Rondos grova ogina karaktär.

TommyS

InläggPostat: mån nov 28, 2011 22:28    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Nu börjar det bli fart i forumet!

Tack!

Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Vinodling Sorter Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum